Verner Panton, który był projektantem i architektem, urodził się 13 lutego 1926 roku. Był wyjątkową osobą z niezwykłym wyczuciem przestrzeni, funkcją światła, kształtu i koloru. Znany ze swojej inspirującej osobowości projektant, był jedną z najbardziej wpływowych postaci w świecie wzornictwa przemysłowego XX wieku.

Jego innowacyjne i futurystyczne projekty charakteryzują się wykorzystaniem krzywych linii, plastiku oraz zastosowaniem jasnych kolorów. Większość jego projektów powstaje do dziś, co więcej, nadal pozostaje w czołówce bestsellerów.

Verpan 21.04.14 miljø optagelser1024_HR

Misja Vernera Pantona

„Głównym celem mojej pracy jest sprowokowanie ludzi do wyobraźni. Większość ludzi spędza swoje życie w ponurym szaro-szarym stanie, śmiertelnie bojąc się używania koloru. Eksperymentując z oświetleniem, kolorami, tkaninami i meblami oraz wykorzystując najnowsze technologii, staram się pokazywać nowe sposoby zachęcania ludzi do korzystania z wyobraźni i uatrakcyjniania otoczenia” – Verner Panton.

Verner Panton urodził się w Gamtofte na wyspie Fyn 13 lutego 1926 roku. Jego ojciec był celnikiem i karczmarzem, który jako pierwszy pracował w zajazdach w Haarslev i Mørkenborg. Następnie rozpoczął pracę jako najemca celnika w Gospodzie Komigen na osiedlu Langesø.

To tutaj Verner Panton spędził dzieciństwo jako najstarszy z dwóch braci. Jednak w wieku 10 lat przeżył rozwód rodziców i jego matka wyjechała z Fionii. Zabrała ze sobą swojego młodszego brata Vernera, aby zamieszkać na Lolland. Verner Panton początkowo chciał zostać artystą, ale jego ojciec był temu przeciwny. W rezultacie, w formie kompromisu, postanowił zostać architektem. Więc  przeniósł się do Odense, trzeciego co do wielkości miasta w Danii, gdzie rozpoczął naukę w Liceum Technicznym. Warto zauważyć, że Verner Panton rozpoczął pracę jako tradycyjny rzemieślnik, specjalizując się w murowaniu, zanim poszedł do szkoły architektonicznej.

Verner Panton

Verner Panton i jego sposób życia

Po ukończeniu studiów technicznych w Odense Verner Panton zdecydował się przenieść do duńskiej stolicy Kopenhagi. Tam ukończył Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze. Inni wielcy duńscy projektanci, tacy jak Finn Juhl również studiowali na tej uczelni. Ukończył wydział architektury w 1951 roku. Jednak Verner Panton rozpoczął pracę już w 1950 roku. I nie byle gdzie, ponieważ sam otrzymał posadę asystenta Arne Jacobsena. Był także jednym z najważniejszych duńskich architektów i projektantów XX wieku. Współpraca obu projektantów w latach 1950-1952 dotyczyła m.in. jednej z ikon wzornictwa przemysłowego XX wieku – krzeseł Ant.

Verner Panton jako niezależny twórca

W 1955 otworzył własne studio projektowe, a krzesła stały się stałą częścią jego pracy i badań. Niemal natychmiast nadeszły zamówienia m.in. od Fritza Hansena. Jego projekty trafiły do ​​masowej produkcji. Z biegiem czasu, w latach 50-tych, jego projekty stały się odważniejsze i nieszablonowe. Powstały charakterystyczne krzesła bez nóg i oparcia.

W 1958 stworzył krzesło Cone zaprojektowane dla restauracji Komigen, odniosło to wielki sukces. W 1960 roku Verner Panton zaprojektował jedno ze swoich najważniejszych dzieł, zarówno pod względem stylu, jak i ewolucji technologicznej. To wtedy świat zobaczył serię krzeseł Stacking wykonanych z tworzywa sztucznego przy użyciu jednej formy. Dla tego projektu została stworzona rewolucja technologiczna formowania wtryskowego. Krzesło stało się prawdziwą ikoną i nadal zdobi i wyposaża awangardowe przestrzenie. W ten sposób Verner Panton zyskał międzynarodową renomę.

Inne znane arcydzieła to prototypy dmuchanych siedzeń, uwodzicielskie latające siedzenie, oryginalne krzesło S wykonane ze sklejki wzorowanej dla Thoneta. Dodatkowo warto wspomnieć również o fotelu Amoebe, meblach rzeźbiarskich o niesamowitych formach Living Tower, dywanie Geometri czy słynnych lampach, które oferujemy w sklepie internetowym Skydecor.pl.

Kolory i kształty Verner Panton

Charakterystyczną cechą prac Vernera Pantona jest upodobanie do geometrycznych kształtów i intensywnych kolorów. Zdominowało to zarówno jego pracę jako projektanta mebli, jak i działalność w branży projektowania tkanin.

Ponadto Verner Panton wykonał również projekty wnętrz o doskonale rozpoznawalnych kompozycjach przestrzennych. Dzięki zastosowaniu tkanin i paneli stworzył charakterystyczny efekt. Połączył podłogi, ściany i sufity, a nawet meble, czy lampy na tej samej powierzchni.

Wśród jego najwybitniejszych wnętrz jest statek Visiona, zaprojektowany na targi meblowe w Kolonii w 1968 roku. Zasłynął także, projektując biura wydawnictwa Spiegel w 1969 roku. Kolejnym wielkim dziełem Pantona jako projektanta wnętrz była kultowa Varna de Restauracja Aarhus, zaprojektowana w 1970 roku.

Pobudzanie wyobraźni poprzez projektowanie

Głównym zadaniem, jakie postawił przed sobą w pracy, było zachęcenie ludzi do uruchomienia wyobraźni. Zauważył, że prawie wszyscy ludzie spędzają życie w żmudnym, marnym tradycjonalizmie. Dlatego tak bardzo boją się używania kolorów. Pokazał więc ludziom innowacyjne sposoby pobudzania ich fantazji i uatrakcyjniania otoczenia. W tym celu testował meble, kolory, oświetlenie i tekstylia oraz wykorzystywał najnowsze technologie.

Verner Panton pracował z wielką pasją i nie mniejszą wiarą w nieograniczone możliwości formy. Stworzył także nowy zestaw teorii na temat tego, jak oświetlenie powinno działać i jak powinno wpływać na środowisko. To na ich podstawie Verner Panton wprowadził różne wzory nowoczesnych lamp. Ich formy znacznie różnią się od prac innych jego skandynawskich kolegów.

Lekka konstrukcja – oświetlenie i lampy

Mistrz miał niezwykle jasne podejście do swojej pracy, funkcji, koloru i kształtu. Odważnie i świadomie wykorzystywał różne materiały. Co więcej, użycie przez niego kilku materiałów spowodowało, że inni projektanci odrzucili ponadczasowość jego projektów. Wielkie zainteresowanie jego twórczością w dzisiejszych czasach świadczy o tym, że się mylili.

Podstawowa zasada światła oraz idea oświetlenia i projektowania lamp opiera się na jasnym celu. Jest to stworzenie lampy, w której dno i klosz pełnią funkcję reflektora, a źródło światła pozostaje ukryte. Verner Panton zaczął od projektowania lamp dla Louisa Poulsena. Pierwszą lampą, która została wprowadzona do produkcji była lampa Topan w 1959 roku. Rok później, w 1960 roku powstała lampa Moon.

Moon_bred_01

Organiczne formy i sprytne warstwy Księżyca i Cebuli

Lampa Verner Panton Moon to pierwsza kreacja świetlna stworzona przez projektanta. Jednocześnie jest to imponujący pokaz prawdziwego mistrzostwa w projektowaniu Vernera Pantona. Forma tak skomplikowana, a jednocześnie na pierwszy rzut oka prosta. To trik tworzy fascynującą estetycznie i absolutnie wyjątkową lampę Moon. Lampa składa się z 10 miedzianych pasków w kształcie pierścienia. Zawieszono je wokół centralnie umieszczonej żarówki. Osłony w kształcie wachlarza ukrywają źródło światła. Jednocześnie odbijają i rozpraszają światło emitowane z zewnątrz. Pierścienie można przesuwać, decydując o szerokości szczelin, a tym samym zmieniając jasność i atmosferę. Dzięki temu w całym pomieszczeniu rozchodzi się miękka, przyjemna jasność, a my nie możemy oderwać wzroku od pięknego przedmiotu. Hipnotyczne, księżycowe wrażenie zdecydowanie pobudza wyobraźnię. Dokładnie tak, jak życzył sobie Verner Panton.

Podobną procedurę można zaobserwować u lampy Cebula. Uformowany z listewek w wyrafinowanym kształcie, tworzy wyobrażenie cebuli lub jak kto woli główek czosnku. Warstwy bezpośrednio pokrywają źródło światła, umożliwiając mu ucieczkę przez szczeliny. Dzięki temu znów mamy do czynienia z miękkim i przytulnym oświetleniem, które jednocześnie jest bardzo sugestywne i rzeźbiarskie.

Błyszcząca zabawa i spirala Verpan

W 1964 roku Verner Panton skontaktował się z producentem oświetlenia J. Lüber AG w Szwajcarii w sprawie zaprojektowanej przez siebie lampy. Składał się z setek małych dysków, które rzucały odbicia. Pierwszy prototyp tej lampy został wykonany z tarcz wyciętych ze srebrnej folii przez jego żonę Mariannę. Lüberowi spodobał się ten pomysł, ale miał zastrzeżenia do materiałów. Zamiast tego, aby uzyskać efekt przypominający srebrną folię, dyski wykonane są z cienkiej blachy. Są one nadal wykorzystywane w produkcji lampy o nazwie Fun.

Każdy, kto szuka efektownego oświetlenia, powinien spojrzeć na lampę Verpan Fun stworzoną z małych aluminiowych płytek. Reprezentantem tych modeli jest np. kinkiet 1WA. Podobny pomysł na sprytne wykorzystanie błyszczących metalowych skrawków widać, w nie mniej efektownej lampie Spiral.

Jak sama nazwa wskazuje, wiszące spirale w kolorze srebrnym lub złotym odbijają światło pod różnymi kątami, dając wrażenie ciągłego ruchu. Projektant po raz kolejny porusza wyobraźnię, bawi się refleksami, płynnością i intrygującymi efektami.

Spiral SP01 Silver w. Move Table

Zabawa z dna morza

Podobnie jak wieloryby perłowe produkują perły. Verpan Fun, który składa się z oryginalnych elementów z masy perłowej, tworzy fascynujące światło. Ponadto jest to również przykład brawury i lekkiego designu ikony duńskiego designu.

Patrząc na lampę Fun, nie od razu wiadomo, czy jest to obiekt designerski, czy rozwiązanie oświetleniowe. Bogata kolekcja składa się z lamp wiszących, kinkietów, lamp stołowych oraz lamp podłogowych. Wszystkie bez wyjątku przyciągają uwagę przed włączeniem. Gruba warstwa lekkich elementów z masy perłowej nadaje Verpan Fun naturalny i ekstrawagancki wygląd. Elementy są połączone małymi metalowymi pierścieniami, tworząc w ten sposób łańcuchy z masy perłowej o różnej długości. Lampa emanuje wizualnym przepychem, z którego skandynawski design znany jest na całym świecie. Jednocześnie zabawne refleksy wprowadzają dyskretną dynamikę napędzaną lekką bryzą. Gdy fale powietrza, elementy życia morskiego zaczynają się lekko kołysać i grać cudowną melodię.

Po włączeniu Verpan Fun pokazuje również niezrównane doświadczenie w samej funkcji oświetlenia. Wiązki światła emitowane przez lampę są wielokrotnie odbijane i razem tworzą zapierające dech w piersiach wrażenia świetlne. Od przepychu pałacowego żyrandola, przez nastrojowe podkreślenie atmosfery w salonie, po przyciemnione, lekkie rzeźby. Miękkie refleksy muszli perłowych sprawdzają się w każdej sytuacji.

Fun1STM insitu

Rodzina Big Fun

Lampy Verpan Fun sprawdzają się w każdym środowisku, które wymaga wyjątkowego efektu wizualnego i oświetlenia. Majestatyczna lampa wisząca Fun 0DM doskonale sprawdzi się w reprezentacyjnym pomieszczeniu, np. salonie. Oprócz przyciągającego wzrok wyglądu, te klasyki zapewniają otaczającej przestrzeni miękkie, przyjemne światło. W ten sposób tworzą przytulną i relaksującą atmosferę.

Fun 11DM Brass w. Series 430 (Crystal Field)

Wspaniałe oświetlenie Verner Panton

Verpan Fun 3DM to lampa wisząca, która składa się z pionowo ułożonych elementów wykonanych z masy perłowej. Trzy połączone kule przypominają duże kryształy i tworzą prawdziwie magiczny efekt i światło. Ta wspaniała lampa wisząca, ze względu na swoje rozmiary, niepodważalne walory estetyczne, sprawdza się również w przestrzeni publicznej. Nadaje styl reprezentacyjnym wnętrzom, takim jak recepcja, hol czy galeria.

Mniejsze wersje lamp Verpan Fun również robią wrażenie i urzekają swoim pięknem. Kinkiet Fun 1WM niczym nie różni się od reszty przedstawicieli rodziny, podobnie jak inne modele silnie oddziałujące na widza. Większość światła odbija się od ściany, dzięki czemu zyskuje efekt dekoracyjny. To jednak nie koniec, ponieważ odbicia od ściany tworzą przyjemne nastrojowe światło dla reszty pomieszczenia.

W artykule wykorzystano zdjęcia z galerii Verpan.com

GLOBE_GLASS_05